Pages

Thursday 11 August 2011

Seputar Lentera Cinta Albaicin I

Lentera Cinta Albaicin 'terbang' ke Granada...

Peta ringkas Albaicin


Granada, bumi bertuah yang pernah merakamkan sebuah sejarah tamadun Islam yang gilang-gemilang. Entah mengapa, pada suatu hari, ketika sedang menonton sebuah filem, saya yang meminati sejarah tamadun Islam jadi begitu tertarik untuk menyelidiki kisah silam ini.

Selepas beberapa bulan membaca, menonton video dan membuat rujukan silang, saya dengan beraninya mengarang sebuah e-mel ringkas kepada Pengarah Masjid Jamek Granada ketika itu, memohon keizinan untuk melakukan penyelidikan secara maya tentang budaya dan kehidupan masyarakat Islam Arab-Morocco di sana.

Alhamdulillah, permintaan saya ditunaikan oleh Nya.

Maka bermulalah pengembaraan saya secara maya dalam menyelami nasib penduduk Islam di sana. Lentera Cinta Albaicin lahir sebagai novel sulung saya. Saya tidak pernah berangan-angan ia bakal melonjak seperti novel Stanza Cinta yang kini telah pun menemui peminat di kaca TV. Namun bohong jika saya katakan, saya tidak pernah memasang sedikit angan-angan juga.

Angan-angan yang selalu saya fikirkan sewaktu menukangi karya ini, agar suatu hari nanti, paling tidak pun, akan ada seseorang yang sudi membaca naskah LCA sambil menyusuri Lembah Albaicin.

Alhamdulillah! Beberapa bulan yang lalu, saya dikunjungi e-mel seorang pembaca yang budiman. Beliau telah pun menyempurnakan hajat saya. Antara katanya,

Salam P.Mazny,

Saya telah membaca novel di atas. Tahniah kerana berjaya menerbitkan novel cinta bercorak Islamik dan berkisar di dua negara. Saya membaca novel sepanjang perjalanan ke Albaicin awal Jun 2011 dan novel itu banyak membantu saya menyelusuri sejarah kerajaan Islam di sana.

Terima kasih Tuhan atas nikmat ini. Saya juga ingin mengucapkan tahniah buat Saudara Baba dari Kota Kinabalu, Sabah kerana berjaya menjadi pembaca pertama yang berbuat demikian! Sesungguhnya anda, pembaca istimewa saya. (Patut bagi hadiah tak? Hmm... )

Saudara Baba juga bercerita, beliau telah pun merasa nasi kus-kus dan bertemu dengan Munira di sana. Sudah begitu lama saya tidak menghubungi sahabat saya yang banyak membantu sebahagian daripada kajian LCA ini. Agaknya, masih ingatkah Munira pada saya?

Sayang sekali, novel ini dalam Bahasa Melayu. Jika tidak, pasti sudah saya kirimkan ke Granada sebagai cenderamata buatnya. Semoga Allah membalas segala jasa baikmu Munira!

Berbalik kepada LCA, sebenarnya sudah beberapa orang yang bertanyakan sambungan kisah ini. Saya sendiri tidak dapat membuat keputusan. Semuanya bergantung kepada permintaan pembaca dan arahan daripada editor. Walaupun kisah Leyla-Salehuddin-Raden Nur Karmila masih terbuka luas untuk diselesaikan, saya perlu berdiri di atas landasan realiti. Realitinya? Jika jualan buku tidak mencapai target, tentu susah bagi saya hendak menunaikan hasrat mereka yang mahu mengetahui kesudahan kisah cinta dua benua ini.

Walauapapun, terima kasih atas pembaca yang sudi membeli dan membacanya. Lentera Cinta Albaicin bukan kisah cinta biasa-biasa. Sebuah kisah pengorbanan. Korban kasih seorang kawan kepada kawan. Korban kasih seorang ibu kepada anak. Korban kasih seorang abang kepada adik kesayangan. Juga pengembaraan iman seorang hamba yang mendambakan cinta Tuhan...

~Dalam berkongsi cahaya, dia diuji dengan pesona~

Milikilah novel LCA ini dan selamat mengembara ke Lembah Albaicin!

Salam hormat. Semoga ketemu lagi di kafe buku kita ini.



2 comments:

  1. ohh. ini rupanya penulis dia .

    Alhamdulillah, saya sudah baca :)

    Syukur masih ada penulis yang ketengahkan isu2 sebegini ^^

    Mabruk!

    ReplyDelete
  2. Syukran Ariffah9! :)

    Bila senang, datang berkunjung lagi.

    ReplyDelete