Pages

Saturday 27 June 2015

Coretan Pameran The Whimsical Three di Galeri Artiseri

Sekilas Memori Zaman Kanak-Kanak


Ramai yang sedia  maklum, selain menulis dan bercerita, saya juga dianugerahi bakat melukis. Ramai yang pernah melihat hasil kerja saya tetapi tidak ramai yang tahu darah seni yang mengalir dalam keluarga saya. 

Sebenarnya, adik perempuan saya juga merupakan seorang artis (pelukis) dan memiliki Ijazah Sarjana dalam bidang berkenaan. Beberapa tahun terdahulu, beliau pernah mengadakan pelbagai pameran seni di tanah air. Beliau juga pernah menjuarai pertandingan bakat menyanyi Bintang Remaja Negeri Johor semasa kecil. Kebanyakkan ahli keluarga saya sebelah bapa pun pandai melukis dan bermain alat muzik. Suatu ketika, aktiviti kami apabila pulang bercuti ke kampung adalah berlatih melukis beramai-ramai dan mendengar bapa-bapa saudara bermain muzik menggunakan gitar, violin, kompang dan pasu bunga Sarawak yang diketuk dengan selipar. Sesekali, kami dihiburkan dengan petikan gambus yang asyik. Walaupun arwah datuk kuat beragama, bentuk aktiviti kekeluargaan begini tidak menjadi larangan.

Dahulu, arwah bapa saudara kami juga pernah terlibat dalam penubuhan kumpulan pelukis Anak Alam Malaysia. Arwah yang selalu menggalakkan saya dan sepupu sepapat menconteng dan mewarna. Jadi tidak hairanlah kalau pelbagai cabang darah seni mengalir dalam susur galur keluarga kami. Bakat itu tidak tumbuh kerana pergaulan kami dengan kelompok-kelompok tertentu dalam bidang ini atau kerana disuakan peluang keemasan oleh pihak yang bermurah hati. Bakat itu anugerah semula jadi namun minat itu terus mekar kerana usaha kami sendiri yang tidak pernah mengalah mengharungi pelbagai jenis cabaran.

Sekilas Memori Menjadi Ilustrator

 

Antara ilustrasi dari buku bergambar kanak-kanak pertama.



Sesi soal jawab bagi meluluskan ilustrasi.


Sejarah saya menjadi ilustrator bermula sewaktu terlibat dengan Projek Buku Shanghai di bawah tajaan Perbadanan Kota Buku. Antara yang terlibat dalam projek ini adalah Tuan Yusof Ismail (Pak Yusof Gajah) selaku mentor dan penasihat serta Tuan Mie Mambo selaku ketua ilustrator. 

Sewaktu perjumpaan ilustrator-penulis, manuskrip buku cerita kanak-kanak saya berjudul Pinggan Putih Nenek nampak terbiar di atas meja kerana tiada ilustrator yang berminat. Ketika itu, kami menghadapi beberapa masalah dengan kumpulan ilustrator yang menyertai projek. Manuskripnya banyak, ilustrator tidak memang tangan. Jadi saya ambil semula manuskrip itu dan mula memberanikan diri berlatih menggunakan  pelbagai jenis medium lukisan. Antaranya cat air, acrylic, crayon, soft pastel dan marker. Contoh-contoh ilustrasi tersebut, saya bawa mengadap Pak Yusof dan alhamdulillah, setelah melalui sesi soal jawab yang panjang dan melakukan pembetulan, akhirnya ia lulus. Begitulah bagaimana bidang ilustrasi ini saya terokai. Ia tidaklah semudah yang disangka.

Sekilas Memori Pameran di Artiseri

 



Pada 18 Mei yang lalu, saya telah terpilih untuk mengadakan sebuah pameran ilustrasi di Galeri Artiseri, Hotel Seri Pasific Kuala Lumpur. 

Pameran ini menggabungkan dua ilustrator lain yang telah lama berkecimpung dalam bidang buku bergambar kanak-kanak iaitu Puan Nor Emila Yusof (Malaysia) dan Puan Evi Shelvia (Indonesia). Berada bersama dua orang ilustrator mapan menyebabkan saya rasa rendah diri dan hampir-hampir hilang keyakinan. Namun kata-kata semangat daripada mereka berdua, rakan-rakan dan mentor penulisan, Mama Zakiah dan Pak Yusof sendiri membuatkan saya lebih kuat menghadapi segala dugaan. 

Bagi pameran ini, kami telah diminta melukis untuk manuskrip bersiri karya Puan Mahaya Mohd Yasin, salah seorang sasterawati negara dalam bidang sastera kanak-kanak. Hati saya terdetik, apakah saya mampu menggalas amanah ini? Tambahan pula Puan Mahaya mempunyai kredibilitinya sendiri di kalangan pencinta sastera tanah air. Beliau bukan calang-calang orang. 

Membandingkan diri dengan Emila Yusof dan Evi Shelvia yang telah melukis puluhan buah buku itu, saya sampai berkata, "Aduh, kerja gilakah ni?"

Saya dihantui rasa gentar dan bersalah jika hasilnya nanti tidak memuaskan hati pelbagai pihak. Tetapi untuk mengundur diri, tentu akan dilabelkan sebagai pengecut dan berfikiran negatif. Hendak diteruskan, terpaksalah berani memikul kesannya kelak. Apa-apa pun, keputusan perlu dibuat. Setiap cabaran yang diterima pasti ada risikonya.

Setelah berbincang dengan kenalan rapat yang selalu menyokong saya dalam penulisan, saya berdoa agar penglibatan ini memberikan manfaat terhadap perkembangan sastera kanak-kanak tanah air. Akhirnya saya kembali kepada nawaitu - 'Aku Mahu Berdakwah'. Tidak kiralah apa wacananya. Mana-mana jalan dakwah memang payah. Jika mahu berjihad, teruskan. Jika mahu hidup tenang, usah berkarya. Lebih baik duduk diam.

Dek kerana malu dengan Allah yang menganugerahi pelbagai bakat buat diri ini, saya cekal meneruskan. Manuskrip Lobak Bunga, saya cuba garap sebaik yang termampu. Alhamdulillah.

Sekilas Memori Berpameran

 

Bersama Evi Shelvia dan Emila Yusof


1) Bertemu mesra dengan mereka yang berminat dan bergiat dalam bidang ilustrasi buku bergambar.

2) Mengenali kehendak dan ragam manusia yang pelbagai.

Bersama Ustaz Selebriti, Ustaz Don dan keluarga.


3) Bertemu Ustaz Don yang datang pada hari perasmian tetapi tidak menegur kami kerana ramai orang. Lalu ustaz kembali beberapa hari kemudian. Saya sempat bercerita kepadanya tentang ilustrasi kisah Anak Pungguk dan ternyata cerita itu menarik minat beliau kerana nilai jati diri yang ringkas dan cantik. Gembira bertemu zaujahnya, Dr Husna yang cantik manis dalam kesederhanaan dan anaknya yang comel dan bijak.

Berpesan kepada Nani, "Jangan nakal di rumah baru!"


4) Kenangan paling manis apabila menerima kesudian Tuan Aminuddin Ibrahim Lastar, seorang pensyarah dari Universiti Malaysia Sabah yang membeli salah satu ilustrasi dari Pinggan Putih Nenek. Sempat juga saya ceritakan sinopsis cerita itu dan beliau pun tertarik dengan idea tradisi berkongsi makanan dalam bulan Ramadan. Kisah ini saya garap berdasarkan sebuah hadis Rasulullah (selawat).

Rupa-rupanya, Tuan Amin juga minat melukis dan lebih tertarik dengan gaya naive art. Saya katakan kepadanya, saya bukanlah pelukis hebat. Baharu bermula dan self taught pula. Kata-kata beliau yang saya sematkan, "That's the beauty of self taught artist. Kita tak terikat dengan mana-mana teori lukisan."

Memang benar. Seni itu bukan hanya satu garis lurus atau perlu bengkang-bengkok. 


Karya Nani dan Nenek - Pinggan Putih Nenek


Lalu saya tanyakan juga, mengapa memilih lukisan Nani dan Nenek ini. Jawab beliau, "Saya suka semua elemen dalam lukisan ini. Ada kain batik, ada tikar mengkuang, ada tudung saji. Ada dua ekor kucing berlainan karektor. Seekor hitam dan seekor lagi unik. Matanya sebelah biru dan sebelah kuning. Saya pun suka tekstur dinding." 

Wah, berbunga hati saya mendengar komen beliau! "Terima kasih. Lagi?"

Tuan Amin menunjuk ke arah pinggan putih atas meja. "I recognised this. Ini pinggan putih zaman dulu-dulu kan?" 

Senyuman saya semakin lebar. Ternyata karya itu saya serahkan kepada tuan yang benar-benar tahu menghargai nilai lukisan tersebut. Baharulah senang hati saya melepaskan Nani dan Nenek dibawa terbang ke Negeri di Bawah Bayu.

Ramadan ini, apa khabar agaknya Nani dan Nenek ya? 
 

Prop ini seperti telah 'dihidupkan'.


5) Prop anak pungguk menjadi kegilaan anak-anak Pak Arab yang menginap di hotel itu. Dikhabarkan setiap kali turun ke lobi, mereka (kembar perempuan itu) pasti singgah mencuit dan bermain dengan prop saya di dinding. Arnab, angsa dan anak burung punguk kesemuanya habis diusik. Hingga suatu hari prop arnab dan anak pungguk sudah hilang entah ke mana. Berdasarkan kesan pada dinding, jelaslah ia telah dikopek tanpa rela. Huhuhu... Namun apabila difikir-fikirkan semula, mungkin ini juga petanda baik bahawa ilustrasi saya berjaya mencuit hati pembaca sasarannya iaitu kanak-kanak. 


Ilustrasi Anak Pungguk Mahu Menyanyi





Ilustrasi Lobak Bunga




Ilustrasi Legend of The Teacup Island (kisah lagenda Pulau Cawan di Mersing)



6) Saya juga menerima kunjungan sahabat handai yang turut menyokong usaha saya dalam bidang ini. Tidak tersebut saya satu persatu. Antaranya Musleha sekeluarga dan Cikgu Rafidah. Rasa terharu juga menerima cenderahati manis hasil tangan anakanda Puan Nisah Haron yang datang sekeluarga dari Seremban. Tidak lupa juga sahabat penulis yang memang terkenal dengan baik budi dan ringan tulang, Puan Kamariah Othman atau lebih kami kenali sebagai Kayy Mann Gadis Komik. Beliau datang dari jauh semata-mata hendak menolong kakaknya nan seorang ini. Tanpa sokongan rakan penulis dan para pembaca, siapalah kami. 

Terima kasih, Anakanda Insyirah!


Allah, saya mendoakan kesejahteraan dan keberkatan hidup mereka sekeluarga. Saya mohon agar persahabatan ini terus harum dan mekar dalam ukhuwah fillah.   

6) Mengendalikan pameran tidak sama dengan berkarya. Selalunya sebagai pengkarya, kami lebih suka berada di belakang tabir dan senyum tanpa banyak berceloteh itu ini. Kami tidak terlatih atau berbakat mengurusi sumber manusia. Sebenarnya bidang pengurusan sebegini juga memerlukan bakat dan latihan. Skil pengurusan tidak terbentuk hanya dalam satu malam. Bukan mudah mahu memuaskan hati semua pihak. Hanya Allah yang Maha Tahu. Kekadang, hati sendiri tidak terjaga. Pengalaman berharga ini membuatkan saya lebih bermuhasabah dan akan lebih berhati-hati di masa akan datang. 

Umi Sham memukau hadirin dengan pantunnya.

Suasana di sekitar ruang pameran galeri.
   

Walau bagaimana pun, ia tetap menjadi suatu pengalaman yang unik dan berharga untuk saya kenang. Saya ditanya, apakah mahu mengatur pameran lain pada masa hadapan?

Kematian itu pasti. Meneruskan hidup, insya-Allah. Jika dikurniai rezeki, saya tidak menolak. 

Sekian dahulu celoteh kita di kafe ini. Lebih banyak gambar saya kongsikan di FB peribadi dan Fan Page Mazny M.R. Jika berminat, silalah ke sana. Kalau anda ada terbaca status saya di FB bahawa saya mahu berehat panjang, memang benar perancangan itu. Saya doakan kalian terus berada dalam rahmat Allah yang Maha Pemurah. 

Mari kita hiasi diri dengan amalan sunah sepanjang Ramadan. 

Jagalah kesihatan. Murahkan senyuman.


Hingga ketemu lagi.

Mazny M.R.

 
 

1 comment:

  1. Lama juga nak tunggu update dari Puan Mazny ni ye...

    Just to let you know, I initially had planned to visit the exhibition because it tied nicely with one of our trips to KL. But then, the exhibition dates changed... takde rezeki nampaknya. InsyaAllah, kalau ada kesempatan pada masa akan datang. best of luck and don't give up...

    ReplyDelete