Pages

Friday 19 April 2013

Perihal Kirigami

Sambungan origami... 

   
   Tahukah anda, keterujaan saya dengan seni lipatan origami membuatkan saya mencuba beberapa jenis lipatan asas dalam teknik ini. 

    Antaranya, rumah, sampan, arnab, stokin dan kucing. Tiba-tiba sahaja objek-objek ini bergerak-gerak lalu menimbulkan sebuah ilham cerita kanak-kanak dalam kepala saya. Mungkin sesuai bagi kumpulan yang berusia antara dua hingga empat tahun. Anda juga boleh berkongsi cerita ini dengan anak-anak, anak saudara, adik-adik atau sesiapa jua kumpulan sasaran anda kelak. Mari, penuhkan cangkir anda dan duduk bersembang bersama saya di kafe ini.

Cerita Tiga Ekor Anak Kucing dan Ibu Arnab
    
    Di tepi sebuah padang, tinggal tiga ekor anak kucing yang sangat comel. Mereka diberi nama Lala, Lili dan Lolo. Lala mempunyai bulu berwarna oren. Lili pula berwajah ceria selalu. Sementara Lolo ialah seekor anak kucing yang suka menangis.

    Suatu hari, awan mendung menurunkan hujan yang lebat. Berhari-hari lamanya mereka menunggu ibu mereka pulang. Mujurlah rumah mereka terletak di atas bukit. Seluruh padang itu telah tenggelam akibat banjir. Lolo sangat sedih kerana mereka tidak boleh bermain di luar lagi. Dia pun mulai menangis. 

    "Mari kita membuat sampan," cadang Lili. Ibu mereka pernah mengajar bagaimana hendak melipat sampan menggunakan kertas origami. Lala dan Lolo bersetuju lalu menolong Lili melipat sebuah sampan besar berwarna biru. 

   Setelah siap, mereka mendayung sampan bersama-sama untuk mencari ibu mereka. Tiba-tiba mereka ternampak sesuatu di dalam air. 

   "Tolong... tolong," kata seekor Ibu Arnab. Suaranya terketar-ketar. Lala, Lili dan Lolo merasa kasihan melihat Ibu Arnab. Mereka pun menariknya masuk ke dalam sampan.

   "Terima kasih!" Ucap Ibu Arnab gembira. "Bolehkah saya menumpang teduh di rumah kamu? Apabila banjir surut nanti, saya harus pulang kerana anak-anak saya sedang menunggu. Tentu mereka kesejukkan dan kelaparan. Saya mahu pulang memasak dan memeluk mereka." kata Ibu Arnab.

   "Tentu saja boleh, Ibu Arnab," jawab Lala yang baik hati.

   Setibanya di rumah, Lolo mula menangis lagi.  

   "Mengapa kamu menangis, anak kucing?" tanya Ibu Arnab yang hairan.

   "Saya berasa sejuk dan lapar. Tapi ibu belum pulang untuk memasak dan memeluk saya. Huhu... ," jawab Lolo sambil menangis.

   Ibu Arnab tersenyum. "Jangan menangis, wahai anak kucing. Saya akan panaskan kamu susu. Kamu boleh minum sementara menunggu ibu kamu pulang."

   Sementara menunggu hujan berhenti, Ibu Arnab mengaitkan anak-anak kucing itu sehelai stokin merah yang sangat besar. Setelah kekenyangan menjilat susu, mereka pun tertidur di dalam stokin yang besar dan selesa itu. 

   Ibu Arnab tidak sampai hati hendak mengejutkan mereka bertiga. Dia menjenguk ke luar rumah. Hujan telah berhenti. Banjir pun sudah surut. Ibu Arnab merasakan sudah tiba masanya dia pulang ke rumah sendiri. 


~Tamat~

Demikianlah cerita pendek saya. Sebagai makluman, ini bukanlah teknik penceritaan storigami. Teknik storigami hanya memerlukan sehelai kertas sahaja yang diubah-ubah lipatannya menjadi pelbagai objek. Jika berminat, anda boleh membacanya dalam entri saya sebelum ini.

Sekarang, mari kita berkenalan pula dengan satu lagi jenis seni lipatan kertas yang menarik dari negara Jepun.


Perihal Kirigami... 


Buku Asas Kirigami 

Dalam bahasa Jepun, 'kiru' bermaksud memotong dan 'kami' bermaksud kertas. Maka, Kirigami membawa maksud seni melipat, dan memotong kertas. 

   Seni kirigami juga menggunakan kertas yang sama seperti origami. Ada yang polos dalam satu warna. Ada juga yang berbeza corak dan tona warna.  Bezanya, selain melakukan teknik lipatan, kirigami memerlukan alat tambahan seperti gunting dan pisau kecil untuk memotong atau lebih tepat lagi menuris garisan imej pada kertas origami yang telah kita lipatkan. 


Antara corak kirigami yang menarik dalam buku tersebut.

Berikut adalah beberapa contoh kirigami yang sempat saya hasilkan daripada buku asas Kirigami. Buku ini boleh dibeli di kedai yang menjual barangan Jepun, Daiso dengan harga RM5 sahaja. 



Corak reben, bunga dan empat ekor burung.

Apakah kegunaan kirigami ini? 

Kebanyakan corak kirigami adalah berbentuk simetri. Bentuk-bentuk ini sangat sesuai untuk dekorasi buku skrap, tudung botol, kad-kad ucapan dan sebagainya. Ia sangat sesuai dijadikan hadiah yang eksklusif buat teman-teman. 

Gambar atas menunjukkan lipatan arkodian.
Antara produk kirigami ialah penanda buku dan pembalut buku istimewa.

Contoh corak dan lipatan kirigami. 
   
Bagi yang tidak menggemari kerja kraftangan mungkin menganggap seni lipatan kertas seperti origami dan kirigami ini sebagai membuang masa sahaja. Namun tidak bagi kami yang menyukai keindahan teknik lipatan dari negara Jepun ini. 


Beginilah bentuk lipatan burung sebelum digunting.

Bagaimana, berminat untuk mencuba?... Silakan! Buku panduan dan kertas origami ada dijual di kebanyakan kedai buku. Bagi yang tinggal di bandar besar, mungkin boleh mendapatkannya di kedai yang khusus menjual barangan Jepun seperti Daiso. 

Sekian dahulu untuk kali ini. Semoga ada yang bermanfaat untuk dikutip dalam perkongsian hari Jumaat. Mungkin juga boleh menambahkan ilham kepada mereka yang sedang berkecimpung dalam bidang penulisan buku bergambar kanak-kanak. 

Aah, itu mengingatkan diri sendiri. Betapa bersusun jadual kerja yang perlu saya lunaskan!... 

Alamak, tetiba rasa nak pengsan! Hehehe... .

Datang lagi ke Aku dan Kafe Buku, okey? Terima kasih.


Mazny M.R.


No comments:

Post a Comment