Pages

Sunday 1 February 2015

Perihal Buku Cerita Bergambar Kanak-Kanak (4)

Buku Puisi Kanak-Kanak - Mock Up

Menjadi Bintang bukan sahaja buku puisi pertama saya dalam genre buku kanak-kanak tetapi ia adalah buku bergambar kanak-kanak yang pertama saya hasilkan.

Buku ini mendapat sentuhan ilustrasi seorang ilustrator buku terkenal, Emila Yusof. Bagi saya pula, buku ini memberi impak yang tinggi terhadap semangat juang dalam meneruskan pengkaryaan dalam genre buku bergambar kanak-kanak. 

Saya sering mendapat pertanyaan, "Di mana boleh beli buku puisi ini?"

Sebenarnya buku ini sudah pun terbit dalam bentuk e-buku. Jika anda berminat, boleh rujuk portal pembelian Kota Buku di sini;  


Sebuah lagi buku bergambar saya yang berada dalam portal tersebut berjudul Pinggan Putih Nenek. Ia mengisahkan tradisi berbahagi juadah semasa berbuka puasa dalam bulan Ramadan. Dengan berat hati, Nani menolong nenek menghantar kuih kegemarannya, buah melaka ke rumah jiran-jiran. Bagaimanakah reaksi Nani apabila mengetahui kuih buah melaka tinggal sedikit?... 


Bagi yang berminat hendak membeli buku fizikal, kedua-dua buah buku ini, akan saya terbitkan dalam edisi bercetak. Apabila siap nanti, akan saya uar-uarkan di sini, di fan page dan juga beberapa laman sosial yang lain. Di bawah, saya sajikan gambar mock-up buku Menjadi Bintang. Sementara buku Pinggan Putih Nenek pula, perlu diberi nafas baharu. 








Sebagai makluman tambahan, cerita Pinggan Putih Nenek ini juga telah saya adaptasikan dalam bentuk kamishibai. Ia telah dipersembahkan kepada penonton bersempena Festival Sains 2014 di Pusat Sains Negara baru-baru ini. Nanti saya akan tulis sebuah entri khas mengenainya pula.

Minggu ini, kita akan bercerita perihal mock up book.

Walaupun buku Menjadi Bintang boleh dibeli secara atas talian (di portal Kota Buku di atas), saya merasakan ia masih perlu ditawarkan dalam bentuk fizikal. Ini kerana membaca buku digital memerlukan gadget khas seperti tablet dan masih ramai lagi kanak-kanak di luar sana yang tak mampu memilikinya.

Satu lagi sebabnya, apabila ilustrator Emila Yusof menyertai Shanghai International Book Fair tahun lalu, beliau telah didatangi oleh seorang perempuan yang begitu teruja untuk membeli buku kami. Sayangnya ia tidak dijual dalam edisi cetakan. Lebih mengharukan lagi, perempuan ini memberitahu, dia telah membelek buku ini tahun lepas dan sanggup menunggu setahun untuk mendapatkan edisi bercetak. Sayangnya sewaktu bertemu muka dengan puan ilustrator, buku fizikal masih tiada.
Kami berasa sungguh sedih kerana telah menghampakan harapan seorang pembaca dari negera China itu. Belum pernah ada pembaca buku bergamar kanak-kanak di negara ini yang sebegitu teruja.

Seperkara lagi, buku Menjadi Bintang ini telah saya hasilkan sewaktu berbengkel dengan Puan Mahaya Mohd Yasin, Ketua Satu PEN (Persatuan Penulis Negeri Sembilan) yang juga merupakan seorang menggiat sastera kanak-kanak yang terulung di Malaysia. Saya amat berbesar hati apabila pihak PEN sudi melancarkan buku ini dalam masa terdekat. Maka keperluan mengadakan buku contoh (mock-up book) amat tinggi.

Bagaimana mahu membuat mock up?

Senang sahaja. Jika anda sudah siapkan ilustrasi, scan gambar tersebut ke dalam file PDF. Kemudian, buatkan layout yakni dengan memasukkan teks cerita atau puisi menggunakan perisian Adobe Ilustrator ataupun Photoshop. Bagi yang tidak pandai membuat layout sendiri, terpaksalah mengeluarkan belanja mengupah layout designer. Saya kurang pasti berapakah kadar bayaran pada masa ini.

Setelah itu, hantarkan file tersebut kepada kedai pencetak yang ada menawarkan khidmat mencetak mock up. Setiap kedai yang ada perkhidmatan mencetak menu, buku edisi terhad, laporan tahunan berkulit keras, laporan tesis dan sebagainya pasti boleh melakukan kerja ini. Kadang kala mereka agak 'malas' melayan permintaan untuk mencetak sebuah mock up. Gunakan budi bicara anda dan memang ada kala terpaksa menahan sabar apabila pelanggan yang terpaksa melayan kerenah pekedai. Kalau boleh, pastikan anada menyemak dahulu cetakan contoh (mungkin untuk salah satu mukasurat) sebelum cetakan sebenar dibuat.

Harga bagi sebuah mock up berkulit lembut, kurang lebih RM30-80.
Harga bagi mock up berkulit keras, kurang lebih RM80-100.
Ia juga bergantung kepada saiz dan jumlah mukasurat.
Harga di atas untuk 32 mukasurat.

Jangan mengeluh, bukankah sudah saya katakan, ini genre yang paling mahal?
Mahal belanja.
Mahal perasaan.
Mahal masa.
Mahal kesabaran. Anda masih mahu menulis dalam genre ini? ... Teruskan!

 Selain daripada menghantar ke kedai, mungkin anda oleh membuat mock-up sendiri. Bagaimanakah cara nya? Ada kelapangan dan izin-Nya, akan saya kongsikan di sini kelak.

InsyaAllah, saya mohon doa kalian agar usaha memperluaskan dakwah melalui penulisan kanak-kanak ini dipermudakan Allah. Siapalah pengkarya seperti saya ini jika tiada reda yang Maha Pencipta karya. 

Sekian dahulu pertemuan kali ini. Maaf kerana saya menyepi sekian lama. 

Selamat berhari minggu dengan keluarga tersayang. 
Sila like fan page saya bagi mengetahui rentetan perjalanan penulisan saya. Terima kasih. 


Mazny M.R.



No comments:

Post a Comment