Pages

Sunday 15 February 2015

Perihal International Book Giving Day

14 Feb - Ayuh Tukar! Raikan Dengan Buku.


Ada apa dengan 14 Februari? 

Ramai hanya tahu ia sebagai hari berkasih sayang - Valentine's Day. Namun berapa ramai yang tahu, ia juga merupakan tarikh bagi meraikan International Book Giving Day? 

Foto kredit kepada Honey Bee Books


Saya tidak berminat hendak mengulas tentang hukum menyambut Valentine kerana sudah tentu para pengunjung kafe Aku dan Kafe Buku ini sudah pun mengetahui hal tersebut dengan terperinci. 

Hari ini, saya lebih suka hendak berkongsi tentang International Book Giving Day yang pastinya masih asing lagi di kalangan masyarakat Malaysia. 


Apakah International Book Giving Day?

Silakan bancuh secangkir kopi. Mari saya ceritakan kepada anda. 

Pada tahun 2011, seorang budak lelaki bernama Jack Broadmoore dari Minnesota, Amerika Syarikat telah mencipta satu hari perayaan di mana dia dan ahli keluarganya serta kawan-kawan mereka bertukar-tukar buku sebagai hadiah. Jack memang seorang ulat buku.  

Keterujaan Jack telah menimbulkan minat kepada ibunya, Amy untuk menulis mengenai idea ini di blog lalu mencetuskan inspirasi kepada ramai pembaca blognya bagi melakukan hal yang sama. 

Pada tahun 2013, beberapa orang blogger dari seluruh dunia termasuk Filipina, India, Singapura, New Zealand, Australia dan Afrika Selatan telah berpadu tenaga mempromosikan aktiviti ini secara sukarela. Hasilnya, 14 Februari telah dipilih sebagai tarikh untuk meraikan acara memberi dan bertukar-tukar buku sedunia.  

Dalam usaha untuk mengalakkan orang ramai turut serta, beberapa NGO dari seluruh dunia telah mencadangkan aktiviti ini melibatkan pemberian buku-buku baharu, terpakai ataupun dipinjamkan kepada kanak-kanak (dan remaja) yang kurang bernasib baik. Antara NGO yang terlibat sama dalam usaha ini;

  1. Book Aid International (UK)
  2. Room To Read (pelbagai negara)
  3. Reach Out and Read
  4. Reading is Fundamental
  5. Pratham Books (India)
  6. Books for Africa (US)
  7. Indigenous Literacy Foundations (Australia) ...serta beberapa buah persatuan lain di seluruh dunia. 

Matlamat utama mereka adalah supaya lebih ramai kanak-kanak dan remaja di seluruh dunia dapat menikmati sekurang-kurangnya sebuah buku pada hari tersebut. Malah, aktiviti ini tidak terhenti setakat 14 Februari sahaja. Ia akan diteruskan sepanjang tahun selagi ada orang yang sudi mendermakan buku. 

Salah satu tujuan utama aktiviti International Book Giving Day ini adalah untuk menjalin persahabatan dengan para pembaca seluruh dunia. Oleh sebab itu, sesiapa sahaja yang turut serta dalam aktiviti ini digalakkan untuk berkongsi cerita atau gambar di laman sosial seperti blog, twitter (@bookgivingday), facebook, instagram (#giveabook) ataupun di laman web International Book Giving Day sendiri. Di bawah, saya sertakan pautan kepada laman web tersebut;



Nah, sekarang kalian sudah tahu apa itu International Book Giving Day (IBGD). Bagaimana pula mahu menyertainya?... 


Foto kredit kepada Kamariah 'Gadis Komik' (tudung kotak-kotak)

Selaku penulis yang memang sukakan buku, saya telah pun memulakan aktiviti ini pada tahun lepas (2014). Antara rakan penulis yang terlibat dengan IBGD saya waktu itu adalah Emila Yusof, Nisah Haron, Mahaya Mohd. Yasin, Noor Asyikin Md Nor dan Rafidah Othman. 

Menariknya pada tahun ini, bilangan peserta yang mahu meraikan IBGD bersama saya semakin bertambah. Antaranya termasuklah Kamariah 'Gadis Komik', Dissa Azmin, Suhana - mereka adalah penulis-penulis Galeri Ilmu Sdn. Bhd. dan beberapa orang kanak-kanak daripada tadika terpilih.
Bagi tahun hadapan pula, kami telah berjanji untuk menambah lagi bilangan penerima buku dengan melibatkan lebih ramai rakan penulis dan kumpulan kanak-kanak terutamanya yang kurang bernasib baik pula. Anda berminat hendak menyertai kami?... JOM! 

Apakah yang harus anda lakukan untuk menyertai IBGD?...

Amat mudah. 

Pertamanya, anda harus memilih beberapa buah buku (beli buku baharu atau berikan buku terpakai).

Kedua, lakukan perkara di bawah;

  • Beri atau tukar buku dengan rakan atau keluarga anda.
  • Letakkan buku anda di mana-mana ruang lobi atau ruang menunggu yang ada kanak-kanak seperti di hospital dan klinik. 
  • Dermakan buku anda kepada persatuan kanak-kanak, sekolah tadika, rumah anak yatim ataupun wad kanak-kanak di hospital.
  • Hadiahkan kepada sesiapa sahaja yang anda suka.  
Setakat ini, usaha saya hanya melibatkan aktiviti bertukar-tukar buku. Itu pun sudah cukup untuk menyuntik keterujaan. 

Sebagai langkah awal, kami telah bersepakat membuka sebuah fan page agar sesiapa sahaja boleh berkongsi kegembiraan acara bertukar-tukar buku dan menjalin persahabatan dengan pembaca-pembaca lain dari seluruh dunia! 

Anda mahu berkongsi kegembiraan bersama kami? Ayuh, kita mulakan dari sekarang. Mulakan dengan mengumpul buku-buku dan 'ketuk pintu' page ini;




Jika anda punyai gambar atau cerita bertukar-tukar buku, anda sangat dialu-alukan untuk berkongsi dalam page tersebut. Pada tahun hadapan, saya akan membuka senarai peserta yang ingin bertukar-tukar buku dalam facebook peribadi, page di atas dan fan page Mazny M.R. 

Saya dan rakan-rakan juga akan cuba menunaikan hasrat mereka yang ingin menderma buku kepada kanak-kanak yang memerlukan. Ikuti mana-mana page di atas bagi mengetahui perkembangan selanjutnya.  

Tabik buat Noor Asyikin yang melukis ini pada beg kertas.
Menjadikan pemberian buku lebih istimewa. 


Alhamdulillah. Sekian dahulu dari saya. 

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke kafe ini. 

Selamat berhujung minggu.


Mazny M.R.





No comments:

Post a Comment