Pages

Sunday 8 February 2015

Perihal Kamishibai (2)

Perbezaan Kamishibai dan Buku Bergambar Kanak-Kanak


Pembaca masuk ke dalam dunia cerita buku bergambar.


Saya percaya, masih ramai yang belum pernah menyaksikan persembahan kamishibai. 

Kamisibai bukan seperti buku cerita atau flashcard (kad imbasan). 
Teknik penceritaan kamishibai memerlukan tiga perkara.

1) Butai - kotak kayu
2) Kad cerita
3) Si Pencerita

Tanpa salah satu daripada yang tersebut di atas, persembahan kamishibai tidak dapat dijalankan. 

Antara koleksi buku bergambar kanak-kanak saya.


Berbeza dengan buku bergambar, sesiapa sahaja boleh mengambil dan membacanya. Untuk memahami teknik ini dengan lebih lanjut, perlu mendapatkan bimbingan daripada guru atau pengamal kamsihibai. Sekiranya anda baru sahaja menemukan kafe ini, sila baca pautan di bawah agar lebih memahami apa itu kamishibai secara teori. 



Antara koleksi kad kamishibai saya.


Baiklah, sekarang saya akan bercerita lebih lanjut tentang dunia kamishibai. Kali ini kita akan sentuh tentang perbezaan kamishibai dan buku bergambar kanak-kanak. Hal ini saya terangkan secara ringkas sepertimana di bawah;

Buku Bergambar Kanak-Kanak 
  • Terdiri daripada beberapa mukasurat - 16, 24 dan 32.
  • Ilustrasi yang terperinci (details)
  • Boleh dinikmati oleh seorang, berdua atau secara read aloud beramai-ramai.  
  • Pembaca masuk ke dalam dunia cerita.
  • Dibaca tanpa apa-apa alatan.
  • Boleh dibaca di mana-mana.

Kamishibai
  • Terdiri daripada beberapa helaian kad - 8, 12, dan 16.
  • Ilustrasi yang lebih ringkas.
  • Dinikmati secara berkumpulan, maksimum hingga 50 orang.
  • Dunia cerita dibawa keluar kepada penonton melalui kyokan.
  • Dibaca menggunakan butai.
  • Dipersembahkan di dalam bilik atau kawasan tertutup.
Secara umumnya, di Jepun terdapat dua bentuk kamishibai yang popular. Pertama, street kamishibai (kamishibai jalanan). Kedua, formal kamishibai (kamishibai formal).

Ingin saya maklumkan kepada pengunjung sekalian, guru saya, Etsuko-san dan Kyoko-san adalah pengasas kepada persatuan IKAJA (International Kamishibai of Japan Assosiation). Maka selaku ahli berdaftar dengan persatuan IKAJA, saya lebih suka mengikut garis panduan yang tertulis dalam buku panduan kamishibai terbitan pihak IKAJA sendiri. 

Ada pun kamishibai jalanan tidak memerlukan apa-apa peraturan khusus. 

Sekiranya anda berpeluang menyaksikan persembahan saya, pasti hal ini akan menjadi lebih jelas. Saya juga tidak suka memaksa sesiapa pun yang mempelajari teknik kamishibai ini daripada saya (secara berbengkel) untuk mengikut peraturan IJAKA yang dirasakan agak 'ketat' dan  'berdisiplin'. 

Dalam persembahan kamishibai, si pencerita hanyalah alat untuk menyampaikan cerita. Isi cerita lebih penting. 

Manakala dalam teknik persembahan bercerita yang lain seperti boneka, read aloud, dan teknik lain yang menggunakan props, tumpuan lebih diberikan kepada para pelakon/props/pencerita itu sendiri. 

Teknik persembahan kamishibai ini boleh memupuk daya fokus penonton kepada apa yang sedang berlaku di dalam butai. Daya fokus ini terhasil melalui komunikasi si pencerita yang berkesan dan konsentrasi para penonton. 

Kedua-dua elemen penting inilah yang akan melahirkan kyokan. 

Faktor kyokan inilah yang membezakan teknik persembahan kamishibai dengan teknik persembahan bercerita yang lain. 

Jadi, bagaimanakah kita mahu menarik perhatian penonton dan melahirkan kyokan? Dengan izin Allah, perkara ini akan kita sembangkan dalam kesempatan akan datang. 

Sekian dahulu. Terima kasih.

Mazny M.R.




No comments:

Post a Comment