Pages

Saturday 10 December 2011

Istana Musim Panas Tipu Sultan II

Seperti halnya di Mysore dan Bangalore, beg kami akan diperiksa sebelum dibenarkan melawat ke dalam istana. Malah di sini lebih hebat lagi. Kami dilarang langsung daripada mengambil gambar! Aduh... rugi, rugi! Melihat kepada lukisan frescoes di bahagian luar dinding istana membuatkan hati saya terpanggil untuk menyertai aktiviti penentangan puak-puak yang berhaluan kiri. Ya, kami beramai-ramai bekerjasama dalam mengambil gambar menggunakan telefon bimbit secara sembunyi-sembunyi! Biarpun dijerit (ok, memang tak tipu... memang kena jerit dengan penjaga istana!) dan diherdik, kami tetap sepakat untuk mengulanginya berkali-kali. Ada masanya, kami tolong-menolong dalam melindungi perbuatan masing-masing. Teruk? Huh, memang rasa bersalah tetapi hasilnya?... .

Mural yang menceritakan kisah suka-duka kerajaan Tipu Sultan

Ralit membaca kisah pada dinding istana.



Hasil seni yang tidak ternilai.

















Hampir keseluruhan bangunan istana musim panas ini diperbuat daripada kayu teak yang bermutu tinggi. Istana ini telah dibina beberapa kaki dari aras tanah dengan tiang-tiang kayu sebagai penyokong di sekelilinginya. Untuk memelihara keutuhan bangunan bersejarah yang tidak ternilai ini, pihak yang terbabit telah meletakkan penghadang cahaya supaya lukisan-lukisan frescoes yang menghiasi dinding luarnya tidak rosak dan lelas dek panas dan hujan. Di dalam Istana Tipu Sultan, kami tidak terasa kemewahan seperti di Istana Mysore. Mungkin kerana keadaannya yang sudah agak uzur. Tambahan pula, Istana Mysore telah beberapa kali dibaik pulih sementara Istana Tipu Sultan ini pula penuh dengan keasliannya yang tersendiri.
Peperangan melawan pihak British
Lukisan-lukisan pada dinding dan siling kayu teakwood istana ini sangat cantik dan berwarna-warni sekali.
Tingkap berberanda yang unik

Senibina yang menarik





















Ukiran pada kayu teakwwod
Bahagian dalam istana















Bahagian atas istana




Sayang sekali, kami tidak dibenarkan menerokai bahagian atas istana lama ini. Mungkin bagi mengelakkan kerosakan yang bakal dilakukan oleh sebahagian pengunjung yang kurang berhati-hati. Siling di bahagian dalam istana ini juga lebih rendah berbanding dengan dua buah istana lain yang telah kami kunjungi. Sewaktu melangkah keluar, mata saya sempat menangkap kewujudan sebuah kaunter jualan buku-buku bagi mereka yang ingin membeli sebagai kenang-kenangan. Peliknya tiada berorang. Melihat kepada ketebalan bukunya yang berkulit keras, saya pasti harganya mahal. Tambahan pula ia dijual dalam kawasan istana. Walaubagaimanapun, saya tetap berpuas hati dengan lawatan kami ke Istana Musim Panas Tipu Sultan ini. Mengapa?... dalam takut-takut, dapat juga mengambil gambar sambil bermain 'lari-lari-sembunyi'!

Selepas ini, kembara ke Gumbaz, kawasan kubu Tipu Sultan dan Masjid e-Ala.

2 comments:

  1. Don't understand why these Indian people don't let visitors take photographs. If it's a tourist attraction, then that's what tourists do... take photos! If you don't want tourists to take pics then might as well don't let people come visit.

    But so notti lah u people... curi-curi amik gambar..

    ReplyDelete
  2. Memang ya, you are so right!Ramai orang tak puas hati dengan peraturan ini. Especially those with dslr camera and a bag full with multiple lenses,nangis!!!!... hehe.

    P.s:Baru duduk 2 minggu kat sana, I become rebellious!(^.-)

    ReplyDelete